Prinsjesdag

Er is bijna geen Nederlands evenement dat een grotere publiciteit geniet dan PRINSJESDAG. Waarom? Om reclame te maken voor het koningshuis EN voor het Parlement.

Elke derde dinsdag van september is het Prinsjesdag. Veel mensen kijken uit naar de mooie hoeden die de dames showen. De outfit van Koningin Maxima krijgt alle aandacht. Op Facebook en Instagram worden wij meegenomen naar de bling bling glamour-wereld van prinsessen, pronk en praal. Wij ontvangen aanbiedingen om de namaakversie van Maxima’s sieraden te bestellen. Uiteraard tegen een zacht prijsje, want wat de Koning aan het volk verkondigt, is meestal een diepe greep in ons eigen portemonnee. De troonrede, uitgesproken door Koning Willem-Alexander, bevat ‘beschouwingen over hetgeen in de afgelopen periode in Nederland en elders in de wereld is voorgevallen’. Oftewel het sociaal jaarverslag. Als je ZijActief termen denkt. Ook spreekt de Koning over de ‘aankondigingen van plannen en maatregelen op het gebied van wetgeving en bestuur’. Het werkplan dus. En dat dit werkplan vaak financiële veranderingen met zich meebrengt, leidt regelmatig tot boze reacties op social media.

Verjaardag
In de 17e en 18e eeuw werden de verjaardagen van de prinsen van Oranje gevierd tijdens Prinsjesdag. Wij houden immers wel van een feestje. Het was dé gelegenheid voor burgers om hun oranjegezindheid te uiten. In de jaren dertig van de vorige eeuw veranderde dit. Politiek kwam in het spel. Met Prinsjesdag wordt het parlementaire jaar geopend. Met de troonrede als hoogtepunt.

Hoedjesparade
En de hoedjes natuurlijk. Dat hebben we aan Erica Terpstra te danken. De traditie van de ‘hoedjesparade’ ontstond door haar toedoen in 1977. De prachtige galakleding van de leden van het Koninklijk Huis trekken minder aandacht dan de hoedjes die de aanwezige dames dragen.

Cadeau
Een andere eyecatcher is de Gouden Koets. Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima rijden op Prinsjesdag in de Gouden Koets naar het Binnenhof in Den Haag. Deze werd voor het eerst gebruikt op 7 februari 1901 toen Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik trouwden. Het was een cadeau van de burgers van Amsterdam aan het jonge bruidspaar.

Nieuwsgierig
Is er in al die jaren eigenlijk veel veranderd? Ik denk van niet: wij houden nog steeds van een feestje. Wij kijken nog steeds graag naar de glamourwereld. En wij blijven zwaaien naar de Gouden Koets. Ook zijn er nog steeds tegenstanders van dit soort manifestaties. Maar het doel is bereikt: men praat over de hoedjes, discussieert over het nut van de Gouden Koets en nog veel meer over de inhoud van de troonrede. Kortom: PR zorgt voor aandacht en maakt ons nieuwsgierig naar Prinsjesdag.

 

Aurelia Renierkens

Lid werkgroep ZIN

Oktober 2021

 

Ga terug